torstai 8. joulukuuta 2011

8. joulukuuta: Synttäriä ja persusvakoa

Koska tämä on minun joulukalenterini, nautin tietynlaisista vapauksista sisällön suhteen. Tänään haluan onnitella erästä minulle tärkeää ihmistä syntymäpäivän johdosta. Onnea, tiedätkylläkuka! Onneksi et ole syntynyt jouluaattona, sillä silloin kyllä saisit puolet vähemmän lahjoja. Nyt niitä varmasti ropisee kasapäin, oi.

Joulukuun 8. päivänä on kautta aikojen tapahtunut kaikkea jännittävää ja hyvin tärkeää. Kyllä, uskokaa pois. Tiesittekö esimerkiksi, että Puolassa käytettiin keskitysleirillä ensimmäisen kerran kaasuvaunuja teloitukseen (1941) tai että Eagles-yhtye julkaisi albumin Hotel California (1976). Such a lovely place.

Eivätkä tapahtumat lopu suinkaan tähän: John Lennon murhattiin 8. päivä joulukuuta 1980. Yhdysvaltain kongressi, Kiina ja Alankomaat julistivat sodan Japanille reaktiona Japanin Pearl Harbor -hyökkäykseen (1941, toinen maailmansota) ja mitä kaikkea. Jean Sibeliuskin syntyi ja niin kuulkaa myös Kim Basinger. Kimillä on perusvaisto. Persuvaisto. Persusvako.

Kokeilkaapa etsiä omalla syntymäpäivällänne, mitä kaikkea mullistavaa on tapahtunut juuri sinä päivänä kautta maailman sivun. Minun syntymäpäiväni on merkittävä muun muassa siksi, että Yrjö Väisälä löysi asteroidi Donneran. Siitä on vaikea pistää paremmaksi.

Aamunavaus on päättynyt. Suljen mikroskoopin.

6 kommenttia:

  1. Hah-haa, Suomen kenttätykistön säätiön uusitut säännöt hyväksyttiin mun syntymäpäivänä. Nonni. Pistäkääs paremnmaksi! :D

    VastaaPoista
  2. Mulla olisi kanssa varsin mielenkiintoinen
    Holokausti: Treblinkan tuhoamisleiri avattiin.

    VastaaPoista
  3. Monaco itsenäistyi minun syntymäpäivänäni. Muutamia (satoja) vuosia ennen minua. Watergaten oikeudenkäynti alkoi minun syntymäpäivänäni; täytin sinä päivänä kuusi.

    VastaaPoista
  4. On muuten kummallista, miten sitä jotenkin tuntee ihan ylpeyttä niistä jutuista, jotka ovat omana syntymäpäivänä (minä vuonna tahansa) tapahtuneet. Omat arvokkuuspisteet vain ropisten nousevat!

    VastaaPoista
  5. hahahahahahaa, *sitten se ääni, mikä tulee, kun vetää ilmaa nenän kautta ja kieli tukkii nielun lähes kokonaan, kuulostaa röhkäisyltä!*

    VastaaPoista