Yläkoulu se on vekkuli paikka. Kun
astuu ovesta sisään, voi nopeasti aistia jännittävän ja jossain määrin
hämmentävänkin ristiriidan: porukka makaa laiskana käytävillä tai valuu
penkeillä, mutta silti sopiva säpinä on aina taattu, aamullakin. Käytävän penkillä
voi istua apaattisena ja haluttomana, kirota aikaista aamuherätystä,
ensimmäisen tunnin äidinkielen lauseenjäsennyskertausta, matematiikan geometrian
koetta tai biologian pöllönhuutoja. Voisiko keskipäivän hiihtolenkki vähempää
kiinnostaa? Tai uskontotunnin esitelmä? (Jonka takia niin väsyttääkin, sillä
hullu on se, joka mitään etuajassa palauttaa tai suunnittelee, kun viimeisenä
yönä on aikaa monta tuntia.) Mormonit, moraalit, moreenit ja molekyylit – kuka niistä selvillä pysyy?
Epäolennaista noin niin kuin elämän kannalta. Kamoon.
Epäolennaista noin niin kuin elämän kannalta. Kamoon.
Nopeasti, siellä maassakin, on
kuitenkin havaittavissa jo kovasti touhua: Santulla on uusi mopo (Derbi),
pitää kopioida ruotsin tehtävät (heja) ja nyt se ope jo tulee (joisi nyt vielä
lisää kahvia). Hei, Jesse lintsaa, soita sille! Eikö se tajua, että pian tulee
taas kakea? Missä on vihkoni,
lainaa ope kynää! Etkö ole muka korjannut meidän eilisiä kokeitamme? Mikset
ole? Ei kai me nyt taas kirjoiteta jotain ainetta? Mä en ainakaan kirjoita!
Miksi pitää? Ei kiinnosta. En mä osaa. No et tule neuvomaan. Mitä tänään on
ruokana, ei kai vain puuroa? Olisipa pyttipannua, se on parasta, ei kun pinaattilätyt.
Päivän kuluessa opitaan paljon
uutta ja erityisesti kerrataan vanhaa, sillä on kovin haastavaa muistaa, mikä
on välituntialue (kerrataanpa vielä), mihin riisutaan takit (naulakkoon), minkä ikäisenä saa polttaa tupakkaa (ei saa),
miten pulpetissa istutaan (katse eteenpäin), mikä on työrauha (välillä en tiedä) ja
miten se annetaan vai annetaanko. Sitä paitsi kiroilen jos huvittaa, saatana,
enkä varmasti pysähdy kuuntelemaan. Minä menen nyt! Tiedän oikeuteni, älä koske
minuun. Äläkä korota ääntä, sinunhan pitää olla minulle esimerkkinä.
Kaikesta levottomuudesta ja
reppujen paiskinnasta huolimatta suurin osa yläkoulun sakista on hellyyttävää.
Ihan oikeasti. Nuoret ovat pieniä isoja, joilla on kova ääni ja paljon asiaa.
Tarpeeksi tarkasti kun kuuntelee, myös pieni ääni - mutta paljon asiaa. Välillä
niin paljon, että välituntirajoja rikkomaan pitää suorastaan ajaa, kun tyypit
notkuvat luokassa seurustelemassa, vaikka juuri niitä piti sinne muka väkisin
ohjata. Mikä kännykkä sulla ope on? Katsotaanko ensi tunnilla Muumeja?
Katsottaisiin nyt! Miksei katsota? Koska sitten katsotaan? Joonas ja Jenni
muuten hinkkas toisiaan vessankopissa, tiesittekö? Hei, me käytiin, kuule, eilen hevosilla maastossa, enkä mä sen takia ehtinyt tehdä kunnolla läksyjä,
kun meni niin myöhään ja sitten mä luin sängyssä kirjaa ja mun kaverilta tuli
vielä viesti, kun se kysyi, mennäänkö huomennakin. Moneltako sä meet, ope, tavallisesti nukkumaan? (Nimet
muutettu, myös open.) Pian sitä sitten taas avataankin luokan ovea uudelle
porukalle, joka välillä opiskelee ja oppii, välillä ”vain keskustelee” ja oppii
tietämättään. Pukee ylleen näytelmävaatteita ja esiintyy luokan edessä edes
tajuamatta tekevänsä itse asiassa jotain hyvin tärkeää. Laskee
prosenttilaskuja, tuleva kaupanmyyjä, tai vihaa kemiaa, kosmetologintaimi. Niin
iso, niin pieni. Auki ja kiinni yhtä aikaa.
Opettajan ihan paras hetki on se,
kun näkee lampun syttyvän tai kuulee oivallushuudon. Hei, nyt mä tajusin! On tulevaisuudessa toivoa. Sitä
notkuu käytävillä jatkuvasti. Meitäkin ne lykkäävät sairaalaan käytävillä,
syöttävät vanhainkodissa ja muistelevat – hyvällä tai pahalla. Se kannattaa
opettajankin pitää mielessä: se, miten oppilaisiinsa suhtautuu, voi olla verrannollinen siihen, miten entistä opettajaa joskus palvelutalossa kohdellaan.
Aika olennaista, noin niin kuin elämän kannalta.
Aika olennaista, noin niin kuin elämän kannalta.
Sä oot kyllä aika ihana tapaus!
VastaaPoistaNo jaa. Esitän vain.
PoistaMahtavaa tekstiä, jälleen kerran!
VastaaPoistaKiitos. :)
PoistaHuomaa, että olet vielä nuori opettajana, etkä ole ainakaan näkyvästi kyynistynyt. Näet nuorten sisälle ja ainakin jossain määrin ymmärrät.
VastaaPoistaItse en taitaisi enää pystyä samaan. Opettajakokemusta minulla on yli viisi vuotta enemmän kuin sinulla ikää, siitä vain kolme vuotta yläasteella (se oli silloin vielä yläaste).Se ei ollut minua varten, koin, että en osaa kasvattaa toisten lapsia - omia minulla ei silloin vielä ollut.Vanhat oppilaani tuntuvat kuitenkin muistelevan minua hyvällä: saan eräästä liikkeestä aina alennusta ja eräässä ravintolassa minua kohdellaan kuin valtiovierasta. Usein kauppareissu venähtää pitkäksi kun vanhat oppilaat pysäyttävät. Ei kai vaan tämä ole sitä " aika kultaa muistot" -juttua.
Nyt minulla on kevyttä ja helppoa: työskentelen (lue:taistelen) aikuisten opiskelijoitten kanssa yliopistossa. Heitä ei tarvitse kasvattaa, mutta heille pitää kirjoittaa vastineita tenttituloksiin liittyen, milloin yliopiston muutoksenhakulautakunnalle, milloin oikeusasiamiehelle.
Tule eläke kultainen!
Hmm. Suurimmat kiitokset oikeastaan siitä, että olen mennyt läpi 25-vuotiaana. :D Ihan vain pikkuisen alaspäin pyöristettynä päästään sinne asti, mutta oikeaa ikääni en paljasta, ettei illuusio haihdu. :D Osalle oppilaista menee vielä läpi, osa on alkanut epäillä.
PoistaEihän tämä työ mitään ruusuista ihan joka päivä ja hetki ole, mutta tykkään silti kovasti. Muiden lapsia on paljon helpompi kasvattaa kuin omia.
Hoeno juttu, et ole ajatellut kirjaa kirjoittaa?
VastaaPoistaOhhoh, milleköhän osastolle tällaiset tekstit sijoittuisivat? Jollekin tieteelliselle osastolle varmaankin.
PoistaJust noinhan se menee - loistavasti tiivistetty! Ihan tuli ikävä oppilaita ja alkoi odottaa ensi viikolla koittavaa töihin paluuta:).
VastaaPoistaEi tämä teksti nyt sentään tuolla tavoin vaikuta? Apua!
PoistaNuorimmainen aloittaa yläasteen muutaman päivän päästä. Voi kun hällä olisi ope kuin sinä :-)
VastaaPoistaA-H
Pääsääntöisesti me olemme kaikki perusmukavaa sakkia. :)
Poista