maanantai 2. maaliskuuta 2015

Yamma, yamma ja punk, punk!

Euroviisuja alettiin laulella jo vuonna 1961, ja Suomen sijoitusta jännitetään nyt 49. kertaa. Niin kuin melko tuoreessa muistissa on, Lordi toi maallemme ensimmäisen jättipotin vuonna 2006, jolloin joukko hirviöitä valtasi heavyllään lavan ja eurooppalaisten sydämet. Eräänlaisena saavutuksena voinee  tosin pitää sitäkin, että Suomi oli Lordin menestykseen asti pisimpään voittamatta ollut viisumaa.

Ensimmäiset nolla pistettä ja jaetun viimeisen sijan Suomi sai Euroviisuista vuonna 1963.
Laila Halme, Muistojeni laulu.*)



Aurinko laskee länteen, Viktor Klimenko, 1965. Nolla pistettä ja jaettu viimeinen sija.




Kun kello käy, Kristiina Hautala, 1968. Yksi piste ja jaettu viimeinen sija.



Anna rakkaudelle tilaisuus, Seija Simola, 1978. Kaksi pistettä ja jaettu toiseksiviimeinen sija.



Huilumies, Vesa-Matti Loiri, 1980. Kuusi pistettä ja viimeinen sija.



Nuku pommiin, Kojo, 1982. Nolla pistettä ja viimeinen sija.



Nauravat silmät muistetaan, Boulevard, 1988. Kolme pistettä ja toiseksi viimeinen sija.



Fri?, Beat, 1990. Kahdeksan pistettä ja jaettu viimeinen sija.



Hullu yö, Kaija Kärkinen, 1991. Kuusi pistettä ja kolmanneksi viimeinen sija.



Yamma, yamma, Pave Maijanen, 1992. Neljä pistettä ja viimeinen sija.



Bye Bye Baby, CatCat, 1994. Neljänneksi viimeinen sija.




Niin kaunis on taivas, Jasmine, 1996. Yhdeksän pistettä ja viimeinen sija.



Missä miehet ratsastaa, Teräsbetoni, 2008. Neljänneksi viimeinen sija.



Lose Control, Waldo's People, 2009. Viimeinen sija.



Da Da Dam, Paradise Oskar, 2011. Neljänneksi viimeinen sija.



Marry Me, Krista Siegfrids, 2014. Kolmanneksi viimeinen sija.




Jari Sillanpään Takes 2 To Tango, Geir Rönningin Why ja Pernilla Karlssonin När jag blundar eivät 2000-luvulla läpäisseet edes semifinaalivaihetta ja jäivät siten ulos varsinaisesta finaalista.

Näihin Euroviisutilastoihin nähden on suorastaan jännittävä seurata, millaisen keskustelun Pertti Kurikan nimipäivien edustustehtävä vuoden 2015 Euroviisuissa on saanut aikaiseksi. Meissä asuu taas yhtäkkiä melkoisesti viisuilijoita ja musiikkituomareita, meitä nolottaa ja hävettää ja voi kauheaa, miten Suomi-kuvalle käy, kun täällä asuu vammaisia ja säälipisteitä tässä vaan kerjäillään ja punk mitään musiikkiakaan ole. Kun oli niin hirveän paljon muita parempia. Niin. Aina on ollut ja ennakkosuosikkeja piisannut.

PKN ei voi olla huonoin kaikista suomalaisista Eurovision laulukilpailuissa, sillä ne sijat on jo jaettu. Yllä näitte aika monta esimerkkiä siitä, keiden esityksiä voi pikkuisen hävetä, jos nyt jaksaa alkaa toisten puolesta häpeämään. Parempi kun ei. Kai sitä muutakin tekemistä ihminen itselleen keksii.

Yamma, yamma ja punk, punk! Pertti Kurikan nimipäivät voittoon ja kansanjuhlat pystyyn.




*) Kappaleista on esitelty ne, jotka ovat ihan loppupäässä kisamenestyksessä. Jos edustaja on saanut alle kymmenen pistettä, se on ilmoitettu. Alkuvuosien pistejärjestelmä oli tosin erilainen kuin nykyinen, jossa on mahdollisuus saada enemmän pisteitä. Siihen nähden vuodesta 1978 eteenpäin saadut alle kymmenen pistettä ovat melko lohduton saalis.









sunnuntai 15. helmikuuta 2015

Kun perhe lähtee matkalle, mies laittaa auton käyntiin

Kun perhe lähtee matkalle, sitä ennen on tehty vaikka mitä. Suunniteltu matkan ajankohta, päätetty kohde, valittu hotelli, anottu vapaata, kerrottu matkasta Facebookissa, saatu peukutuksia, joista osa ilosta ja osa kateudesta, alettu hulluna laihduttaa. Kun reissu on oikeasti jo lähellä, monta asiaa on vielä tehtävänä.

Naisella.

Mies pakkaa pieneen matkalaukkuunsa sopivan määrän aluskalsareita, sortsit, muutaman t-paidan, joitakin sukkapareja, uimahousut ja hygieniavälineensä, joiden määrä ei ole päätähuimaava. Itse asiassa partakoneella ja hammasharjalla pärjää varsin hyvin, sillä naisella on kuitenkin mukana kaikki loput. Sitten hän onkin valmis matkaan, sillä passi on helppo ottaa keittiön pöydältä, jonne vaimo on sen huomaavaisesti muutama päivä ennen matkaa valmiiksi asettanut - sen jälkeen, kun on ollut jo puoli vuotta varma siitä, että se on voimassa ja että tarvittavat muutkin matkadokumentit ovat kunnossa. Vaimo on etsinyt lompakkoonsa myös perheen matkavakuutuskortin, mitä mies ei tiedä, sillä sellainen tulee mieleen vasta hätätilanteessa. (Kolmella viidestä reissusta jollakin on korvatulehdus tai vähintään kuume.) Enää ei tarvitse sentään miettiä vauvan ruokkimista tai nukkumisen maksimointia.

Nainen siis pakkaa kaiken muun. Lasten vaatteet ja tarvikkeet, omat vaatteensa ja tarvikkeensa, koko perheen mahdolliset tarvikkeet. Kun mies astuu autoon valitsemaan matkamusiikkia, nainen on siihen mennessä valmistellut matkaa melko kauan. Kaikenlaista muistettavaa on ollut paljon:

On pitänyt hankkia
- pari puhallettavaa niskatyynyä
- matkalaukun sormipuntari
- lentosukat, koko S
- toiselle lapselle sandaalit
- uusi rantakassi (miel. turkoosi tai valkoinen)
- erilaisia lääkkeitä (särkylääkettä aikuisille ja lapsille, matkapahoinvointilääkettä, ripulilääkettä)
- laastarivalikoima
- muutama uusi t-paita lapsille
- muutama uusi kesävaate itselle
- aurinkorasvaa
- lomalukemista
- rantavaate uima-asun päälle heitettäväksi (sopiva piti tilata Ranskasta)
- uutta kynsilakkaa
- kahdet kesähousut
- kynsilakanpoistolappuja
- pari Aku Ankan taskukirjaa sekä aikuisille pokkarit
- samppoota ja hoitoainetta.

On pitänyt pestä paljon pyykkiä, silittää ja miettiä mahdollisimman monikäyttöiset asut. Mikä ja millainen takki sopii mahdollisimman monen vaatteen kanssa iltaviileällä? Mitkä kengät ja mitkä laukut?

Onkin täytynyt etsiä muun muassa
- lippikset
- sortsit
- uimahousut
- bikinit
- varvassandaalit
- kesälenkkarit
- aurinkolasit
- mekot
- kaikki talvelta piilotettu.

On ollut muistettava
- tehdä viimeisin suunnitelma siitä, mitä minäkin kaupunkiloman päivänä tapahtuu
- vuokrata auto suunnitelman mukaisiksi päiviksi
- ladata kameran akku ja ottaa laturi mukaan
- silittää pakattavaksi valikoituneet vaatteet
- aktivoida teemapuistojen Fastpassit
- tulostaa hotellien varausdokumentit ja pakata ne muovitaskuun
- tulostaa kaikki muut liput ja pakata ne niin ikään (samaan) muovitaskuun
- tulostaa itse tehty koontilista teemapuistojen ja nähtävyyksien aukioloajoista, ajo-ohjeista ja kuljetuksista, kas, muovitaskuun
- notkua tuijottamassa sääennustetta ja stressata huonompien päivien mahdollisuudesta
- laihduttaa vielä kilo tai mieluiten pari
- vaihtaa rahaa ja muistaa dollarin setelit
- opiskella tippauspolitiikan alkeet
- ajella säärikarvat
- pakata valikoima erilaisia laastareita ja kuumemittari
- lakata varpaankynnet uudelleen.

On pitänyt pakata
- kaikkien paitsi miehen matkalaukut
- lasten lentokoneeseen tulevat laukut.

Ja sitten ihmetellään, miksi naisella ei ole välittömästi lomafiilis. Kun mies sanoo, että saahan uusia sortseja tai aurinkorasvaa periltäkin, niin ei. Perillä kaadetaan mojitoa lasiin, sillä kaikki on jo valmista. Campari! Caramba!


Kuvan tarjoavat Google ja Miami Beach Pass.






perjantai 13. helmikuuta 2015

Huono ystävä

Kaikista ystävistä ei ole koko elämän matkalle, ei viereen eikä olkapääksi. Kaikille ei ole itse ystäväksi. Elämä vie ja elämä tuo, osa pysyy ja pysyttelee, osasta etääntyy.

Ei ole aikaa. On harrastuksia ja töitä ja koulua ja viikonloppuna lähdemme taas mökille. 

Voisi sekin soittaa!

Pitkä välimatka etäännytti. Kasvoimme erillemme.

Ruuhkavuodet. Työstressi ja huuliherpes.

Kun nyt itsestä edes ehtisi huolehtia.

Sillä on pieni lapsi, ei se varmaan lähde minnekään.

Pää kipeä.

Niinpä niin. Mökillä ei ole puhelinta? Ei verkkoa lain? Ystävät laskevat soittovuoroja? Tekosyitä, laiskuutta, saamattomuutta, oletuksia, ihan omia valintoja.

Jokainen tuntee syyllisyyttä siitä, ettei pidä yhteyttä ystäviinsä tai läheisiinsä tarpeeksi. Minua harmittaa, etten ole pitkään aikaan nähnyt ala-asteaikaista ystävääni - enkä edes soittanut hänelle. Hän on tärkeä ihminen elämässäni: yhdessä olemme potkukelkkailleet, harrastaneet, kirjoittaneet Teinaria, käyneet discossa sekä ajaneet mopoilla selkä kyyryssä, tuuli nahkatakin selässä purjeena. En ole ehtinyt soittaa?

Mitä kuuluu, ajattelen sinua -viestiin kuluu aikaa alle 10 sekuntia. Niin ylivoimainen ponnistus se on.

Minä tunnen syyllisyyttä myös lähemmäksi. Kummitätini asuu muutaman sadan metrin päässä, mutta jo on niin kiire, ettei ehdi minään iltana kahville. Mummoni ja pappani, vielä kun täällä ovat, asuvat puolestaan 10 kilometrin etäisyydellä. Minulla on auto. Minulla helvetti soikoon tallissa vaikka Honda Monkey, jolla voi ajaa heti, kun sen avaimet löytyvät. Minulla on huippukallis puhelin, jolla olen alkanut pelata Sanajahtia. Olen siinä huono, nimimerkkini on Misupeipiparpi. Olisin paljon parempi ihminen, jos hukkaan heitettyjen hetkien sijaan soittaisin puhelimellani. Numero on kyllä muistissa.

Yhdelle vanhalle ystävälleni lupasin, että ennen hiihtolomaa tulen käymään Helsingissä. Niinpä niin. Tulen kyllä, mutta ajan suoraan lentokentälle. Kun on kiire ja miten sitä nyt muutenkaan koko porukalla. Hirveä syyllisyys.

Vanhempani asuvat viiden kilometrin päässä. Minulla on lapsuuden kotiini avaimet ja avoimet ovet. Useamminkin voisi käväistä. Mitä väliä, vaikka iltakahvi vie yöunet?

En usko olevani ainoa riittämättömyyden ja syyllisyyden tunnetta poteva huono ystävä tai loittoneva kaveri. Pitäisi silti olla itselleen hieman armollisempi, sillä ei joka hetki tarvitse jotain ehtiä tai muistaa. Silti ajatus siitä, että näin opiskeluaikaisen ystäväni, miltei mökkinaapurimme, viimeksi yli kaksi vuotta takaperin, kolahtaa lujaa. Tällä tahdilla tapaamme enää parikymmentä kertaa koko elämämme aikana - jos onnistumme molemmat pysymään hengissä jonnekin kahdeksankymppisiksi. Ajatuksen ahdistavuus on, no, ahdistava.

Ystäväni. Kaikesta suuresta kiireestäni huolimatta ajattelen teitä. Tiedostan myös, että tämän tekstin kirjoittamisen aikana olisin ehtinyt soittaa muutamalle.










torstai 5. helmikuuta 2015

Elämää varten?

Elämää varten koulua käydään
yhtälöön ratkaisua etsitään
missä on äksä ja missä on y
miten tästä kaikesta selviytyy

Elämässä onko merkitystä näillä
tärpeillä, tiedonjyväsillä
mihin muka tarvitsen yhtälöparia
kaavoja, pilkkuja, kivilajeja

Sano, ope, mitä teen adverbiaalilla
kaikilla näillä sijamuodoilla
mihin tarvin rinnastuskonjunktioita
jos töissäni teen sitten ikkunoita, ovia

Mitä jos suuntaankin rassaamaan autoja
rakentamaan taloja tai asentamaan putkia
en minä tarvitse persoonamuotoja
miks pänttään lauseenvastikkeita

Kysyt, että mistä voin ennustaa elämän
mihin muka tiedän vielä kaiken päätyvän
jospa vaikka tarvinkin työssäni ruotsia
vihaamaani homokieltä pakollista

En minä voikaan kaikkea tietää
pitäisikö nuoren niin tosissaan elää
nauttia hetkestä - mut nähdä eteen
elämänviiva on piirretty veteen

Pakkoko kaikki on suunnitella
vuosia etukäteen valmistella
entä jos kaikki menee silti toisin
kuin viisitoistavuotiaana ajattelin

Elämää varten koulua käydään
niin meille asiat esitellään
en oikeasti tarvitse puoliakaan näistä
väittämistänne asioista tärkeistä

Ootte te opettajat välillä kivoja
mut' harmi kyllä usein myös ihan liian nipoja
voisko sitä keskittyä olennaiseen
keskusteluun, uutisiin, köksässä leipomiseen

Missä on äksä ja missä on yy
kyllä niitä ilmankin selviytyy
vastaus voi löytyä kokeilemalla
antakaa meidän sitä harjoitella

Haluamme tehdä omat virheemme
kantapään kautta tajuta oppimme
ei kaikki ole niin vakavaa
elämän pitää olla mukavaa






maanantai 2. helmikuuta 2015

Operaatio Sammon ryöstö

Kyllä nyt on niin, että tunnustan. Olen tehnyt oppilaiden kanssa sekä salaliiton että pienimuotoisen rikoksen keskellä kirkasta päivää.

Mielenkiintoista tässä on opettajan ja kasvattajan näkökulmasta se, miten helposti sitä lipeääkään kaidalta polulta, kun toiset, tässä tapauksessa oppilaat, houkuttelevat: syytänkin kaikesta ensisijaisesti turmeltunutta nykynuorisoa, joka vetää opettajansakin mukaan juonitteluun ja hämäräperäiseen toimintaan. Linnassa istumme pian vierekkäin koko sakki, mutta mikäs siinä toisaalta on yhdessä kannelta soittaessa. Ihan ensiksi tästä nyt kuitenkin tullee rehtorin puhuttelu, sitten ilmoitus kotiin ja kahden tunnin jälki-istunto. (Olisi aika tuuri, jos sattuisin juuri sillä kerralla olemaan itse sitä vahtimassa.) Miksei toki erottaminenkin voi puheissa vilahtaa, jos aikaisemmat ansioni eivät paina mitään ja teko katsotaan törkeäksi.

Minulla on kaikkeen kuitenkin puolustuspuheenvuoro valmiina.

Tunnustatteko syyllisyytenne siihen, että varastitte historian ja yhteiskuntaopin luokasta Akseli Gallen-Kallelan tunnetun Aino-taru-triptyykin keskimmäisen osan jäljennöksen? 

Tunnustan. Mutta arvon rehtori, en tehnyt sitä suinkaan yksin. Pyydän huomioimaan, että kyllä, vaikka se olin minä, joka kiipesi neuvokkaana tuolille ja irrotti taulun seinästä (sivuhuomautus: halpa kopio), minulla oli myös rikoskumppaneita.

Nimeä välittömästi rikoskumppanisi!

Vetoan opettajan vaitio-olovelvollisuuteen oppilasasioissa. Sen voin kertoa, että he olivat herttaisia ja toimeliaita nuoria, ehkä noin kahdeksasluokkalaisia. Tai yhdeksäs, ei nykynuorista osaa aina sanoa. Saattoivat olla seiskojakin, mutta enempää en sano.

Mikä oppilaiden osuus tapahtumiin tarkasti ottaen on?

He olivat oikeasti kaiken pahan alku ja juuri. Tai oikeastaan se, että olin hyvin tärkeänä vuonna pois työelämästä. Tai no, koko tapahtumaan johtivat useat syyt:

Ensinnäkin, on varmaankin kiistatta selvää, että Kalevalaan liittyvän taidekopion paikka on äidinkielenluokassa. Siinä ei edes historia lähde kisaamaan, kuvaamataito korkeintaan. Näin on ennen ollutkin, ja maailmassa on ollut kaikki hyvin. Kuten kuitenkin sanoin, eräänä kohtalokkaana vuonna toinen koulurakennuksistamme jyrättiin maantasalle, ja sitä ennen opettajat olivat saaneet käydä pelastamassa vielä viimeisiä tarvitsemiaan esineitä tai asioita - ja nyt sitten tarkkana!

Toisen oppiaineen opettaja oli käynyt hakemassa äidinkielenluokan seinästä Kalevala-taulun ja ripustanut sen omaan luokkaansa. Niin että kuka vei keneltä ja mitä?

Ahaa. Tämä selventää asioita hieman. Jatka vaan, ole hyvä.

Ajattelimme, että käymme ihan opetusmielessä ryöstämässä Sampomme takaisin. Tässä on siis ihan selvästi nähtävissä opetustilanne ja integrointi myös eri oppiaineiden välillä. Edustettuina olivat äidinkielen ja kirjallisuuden lisäksi esimerkiksi kuvaamataito, matematiikka ja liikunta. Painotimme myös omien juurien tuntemista, mikä sopii mainiosti sekä äidinkieleen että historiaan.

Alkuperäinen tauluhan on tällainen, ja tästä tehdyn, kehystetyn julistekopion katsomme kuuluvan äidinkielenluokkaan:

Akseli Gallen-Kallela: Aino-triptyykin keskimmäinen osa.

Oppilaat aloittivat olemalla oma-aloitteisia ja toteuttamalla kaiken edellä mainitun lisäksi  opetussuunnitelman yrittäjyyskasvatusteemaa. He nimittäin maalasivat vapaa-ajallaan upean taidejäljennöksen ja toivat sen säätä uhmaten kouluun. Jäljennöstä varastoitiin luokkani opettajanpöydän alla monta kuukautta, sillä ajoituksen piti olla täydellinen. Tässä kohtaa varsinaista rikosta ei ollut siis vielä tapahtunut.

Mikä teitä viivästytti?

Tämä toinen opettaja, käytetään hänestä vaikka nimitystä alkuperäisvaras, oli saanut jostain vihiä tapahtumasta, ja katsoimme viisaimmaksi vetäytyä hetkeksi. Oppilaat tarvitsivat myös hieman aikaa integroidakseen kirjallisuuden opetukseen (Kalevala ja kansanperinne) hieman matematiikkaa, sillä oli suunniteltava huolellisesti, missä valvontojen ja ruokailujen minuuttiraossa rikoksen toteutamme ja kuka etenee mitäkin käytävää pitkin. Suunnitelmissa oli myös nurkan takana väijyminen ja merkistä eteneminen. Pyydänkin huomioimaan lieventävänä asianhaarana, että projekti sekä syvensi oppilaiden ja opettajan välistä yhteistyötä että toteutti opetussuunnitelmaa. Se rikkoi oikeastaan vain Suomen lakia.

Tänään se sitten vihdoin tapahtui, herra rehtori. Myönnän, teko oli suunnitelmallinen.

Oletteko tietoinen, että tapahtumalla on useita silminnäkijöitä?

Kyllä. Luokassa oli siivooja. Lisäksi yksi lehtori käveli käytävällä, kun kuljetimme varastettua taulua käytävää pitkin luokkaani. Hänet uhkailimme luonnollisesti hiljaiseksi, samoin kuin siivoojan. Jos siivooja kielisi, syyttäisimme häntä kaikesta. Siivoojalla on sekä avaimet että motiivi olla luokassa. Tilaisuus voi tehdä varkaan.

Missä taulu on nyt?

Luokassani naulakon päällä.

Miksi siellä?

Tarvitsen talonmiehen ruuvaamaan seinääni ruuvin taulun ripustamista varten.

Miten kollegasi on reagoinut kadonneeseen tauluun?

En tiedä, hieman jännittää. Hän ei ole vielä huomannut varkautta, sillä taulun paikka on sillä tavalla piilossa, että opettaja on suurimman osan ajasta selkä juuri sitä seinää päin. Ei ole edes varmaa, huomaako hän Sammon ryöstöä tapahtuneen ollenkaan, sillä kuten sanottu, tilalla on oppilaiden taidokas maalausjäljennys. Huomaisitteko muka itsekään mitään?


Agseli Kallellaan: Aino


Että näin minun mielestäni pitää koulua käydä. Kyllä jää oppilaille Sammon ryöstö ja Ainon tarina mieleen ikuisiksi ajoiksi. On sitten jotain, mitä vankilassa muistella.


Nimim. Tuomiota odotellessa



tiistai 27. tammikuuta 2015

Ampukaa Aapiskukko


Kuva riipaisevine esittelyteksteineen OAJ Kuopion www-sivuilta.

Tapasin viikonloppuna Aapiskukon, eikä se muuttanut sitä, mitä mieltä olen maskoteista. (Ei ole ihmisen paikka eläinpuvussa.) Ne ovat typeriä. Aapiskukon tai Opetusalan Ammattijärjestön uskottavuutta ei yhtään pelastanut se, että kukko nilkutti kävelykepin kanssa ja että risteilylaivalla sitä (häntä?) piti kepistä huolimatta taluttaa.

Aapiskukko on OAJ:n vaalikampanjoinnin symboli, sillä eduskuntaan tahdotaan opettajia, ja koulutuksen laadusta, määrästä ja tasosta halutaan vaalien pääteema. No mutta, ei siinä muuta kuin Aapiskukkoa kehiin ja sympatiapisteet symbolisesti rampautuneelle koko kansan kukolle! Sillä se jutustelu lähtee käyntiin, tuumaa mainosjaosto. Ja niin lähtee Aapiskukko maailmalle.

Viikonloppuna Aapiskukolla olikin paljon tärkeitä hommia ja reppu täynnä tax free -ostoksia. Kukko kuljeskeli ensin perjantain ja lauantain Educa-messuilla, joskin erehdyin luulemaan sitä jonkin uuden aapisen houkutuslinnuksi. Alakoulun opettajat poseerasivatkin kukon kanssa kilvan valokuvissa, mutta minä pelkäsin sivummalla lähes kahden metrin korkuista helttapäätä. Jännä, ettei minulle yhtään tullut olo, että pitäisi pyrkiä eduskuntaan ajamaan opettajien asioita! Jos ihan totta puhun, ajattelin, että minua hävettää. Niin hävetti muutamaa muutakin messujen jälkeisellä opettajille suunnatulla Educa-risteilyllä, jossa ensin pari tyyppiä soitti nokkahuilua, ja sitten esiteltiin ylpeänä kukko vielä kerran.

(Tässä kukkoasiassa minua muuten kiinnostaa eniten se, kuinka paljon palkkaa Aapiskukolle viikonloppukeikasta maksettiin, vai laitettiinko puvun sisään puoli-ilmaiseksi joku puolustuskyvytön opiskelija? Missä on ollut työhönhakuilmoitus? Millainen ihminen hakee Aapiskukoksi? Epätoivoinen?

Haetaan oppimismyönteistä ja reipasta, mutta silloin tällöin kiekuvaa työntekijää edustustehtäviin. Toimenkuvaan kuuluu nilkuttaminen.

Tarjoamme ennakkoluulottomalle opiskelijalle näkyvää työtä ihmisten parissa. Aikaisempi maskottikokemus ja kävelykepin taitava käyttö katsotaan eduksi. 

Ja mitä lukee myöhemmin CV:ssä? Satunnaiset keikat Aapiskukkona?)

Kuten sanottu, katselimme esittelytouhua laivalla tovin ja häpesimme syvästi sen lapsellisuutta. Eräs viisas ja muutenkin hurmaava vanhempi opettajakollega kiteytti minunkin päässäni pyörivän ajatuksen täydellisesti: "Ampukaa tuo Aapiskukko", kuului nojatuolin uumenista. Näin huumorintajuttomia ovat opettajat. Valitan.




torstai 15. tammikuuta 2015

Yläkoulu-FAQ

Minulta, niin kuin varmasti kaikilta muiltakin yläkouluikäisten kanssa työskenteleviltä, kysytään usein, millaista on opettaa nykyajan nuorisoa. Onko se aivan kauheaa? Ovatko ne aivan kauheita? Tottelevatko? Kiroilevatko? Haistattelevatko päin naamaa?

Ja melkein samaan hengenvetoon alkaa menneiden muistelu: Kyllä vaan ennen vanhaan opettajaa toteltiin. Jos ei totellut, tuli karttakepistä sormille tai ripustettiin niskasta naulakkoon roikkumaan. Tukistettiin. Riepoteltiin pitkin pitkää käytävää ja huudettiin, kyllä sitten totta vie huudettiinkin niin, ettei mitään jäänyt epäselväksi. Virsiä opeteltiin ulkoa ja pantiin nurkkaan häpeämään ja jälki-istuntoon seisomaan. Ennen vanhaan opettaja sai sentään pitää kuria!

Nyt loppuu pähkäily siitä, millaisia nykyajan yläkouluikäiset nuoret ovat. Tässä teille UKK eli nuorisolle tutummin ja suuhun sopivammin FAQ. Kaikki nämä kysymykset olen kuullut vähintään kerran, mutta monet ennemminkin useita kymmeniä kertoja.

1. Ovatko ne aivan kauheita?

Eivät ne aivan kauheita ole. Teidän lapsianne ne ovat ja naapurin lapsia. Sukulaisia ja tuttavia. Mukavien vanhempien lapsia. Hyvin käyttäytyviäkin usein, joskus jopa joka päivä. Koska kyse on murrosikäisistä, välillä voi ja pitääkin olla elämässä tärkeämpiäkin asioita mielessä kuin konjunktiot tai sijamuodot, mutta nuoret ovat melko hyviä myös ilmaisemaan sen, että juuri nyt ei jaksaisi. Tänään objekti vaihtui lennossa keskusteluksi uutisista, ja onnistuimme käymään yllättävän kattavasti läpi Ranskan tilanteen, käsitteen satiiri, uskonasiat, Vladimir Putinin taka-ajatukset, raudat rajalla, Viron alkoholipolitiikan, Naton ja EU:n. Ei kauheiden teinien kanssa tuollaista tehdä. (Ja kumpi on tärkeämpää, lauseenjäsennys vai tiedonnälkä, noin niin kuin elämän kannalta?)

Totta kai jokaisessa joukossa on hankalampia ja uhmaavampia yksilöitä, ja heilläkin on hyvät ja huonot hetkensä, mutta niin kai joka paikassa. Miettikää nyt omaa työpaikkaanne: joku tekee aina kaiken tunnollisemmin kuin toinen, joku nopeammin. Joku ratsastaa siivellä tai varastaa huomion. Joku on rasittava hölöttäjä, mutta siksi välillä myös tunnelmanluoja ja hauskuuttaja. Joku unohtaa aina pikkujuttuja, joku huolehtii työstään stressiin asti. Lapsemme ovat yhtä kauheita kuin me itse pahimmillamme ja parhaimmillamme.


2. Tottelevatko nuoret opettajia?

Yleisesti ottaen totta kai. Joillekin se tosin on helpompaa kuin toisille, sillä joidenkin pitää esittää, ja toisten kanssa tehdään tuhat toistoa ennen kuin homma sujuu. Nekin, joille se on vaikeampaa, huomaavat kyllä seinän tulevan pystyyn.


3. Haistattelevatko oppilaat opettajille?

Minulta on yhden kerran kysytty välituntitilanteessa vittuillen ja noin senttimetri kasvojeni edessä, mikä kuningaskunnan johtaja luulen oikein olevani. Vastasin, että prinsessa, merenneito tai My Little Pony. Ei siinä sitten muuta.

Tavallisesti oppilaat eivät siis puhu opettajalle rumasti, sillä sellaista ei luonnollisesti suvaita. Joskus joku saattaa kuulua olevan mulkku, ja siihen voi riittää esimerkiksi se, että on annettu läksyjä tai kielletty jokin asia. Seuraavalla tunnilla sama opettaja ei välttämättä enää olekaan yhtään mulkku.


4. Kuinka paljon teinit kiroilevat?

Aivan järkyttävän paljon. Olen melko varma, että sitä kirosanamäärää ei hetkessä tai oikeastaan koskaan tästä maasta kitketä, niin paljon varsinkin vittua nuoriso viljelee. Tämä ei tarkoita sitä, että kaikki kiroilisivat, mutta nuoret ovat itse olleet sitä mieltä, että kirosanat vain tulevat osana puhetta, eikä sille voi mitään - tai että se ei tarkoita mitään.

Kirosanoista huomauttaminen kuuluu yläkoulussa työskentelevän opettajan jokapäiväiseen arkeen niin käytävillä, välitunneilla kuin välillä luokassakin.


5. Miten te jaksatte niitä?

Huumorilla. Ilman sitä ei tule kyllä yhtään mitään. Eilen kahdeksannen luokan subjektitehtävien vastaukset laadittiin täysin työkirjan ohjailevien esimerkkivastausten vastaisesti tyyliin "karvainen emäntä lypsää lehmiä" tai "hullu opettaja osti oppilaalta Honda Monkeyn". (Tositarina.)

Yläkouluikäinen nuori myös ymmärtää huumoria hyvin, joten nokkelat heitot puolin ja toisin kasvattavat jopa luottamusta nuoren ja opettajan välillä. Välillä ope saattaa jopa servata oppilaan.


6. Mistä tulee motivaatio tehdä töitä pienellä palkalla?

Ei lopullisesti varmaan mistään muusta kuin siitä, että on valinnut alansa oikein. Työ on kuitenkin kieltämättä henkisesti melko kuluttavaa, joten ilman lomia ei kovin moni työtä tekisi. Siinä se tuli: kesä, heinä ja elo - tai ainakin sen ensimmäinen viikko. Kuukausipalkka on matala sen vuoksi, että vuosipalkka jaetaan koko vuoden kuukausilla, eli opettaja saa työssäolokuukausinaan matalahkoa palkkaa, mikä kompensoi yleisesti kadehdittua loma-aikaa. Opettajalla ei ole myöskään vuosilomia: jos hän esimerkiksi sairastuu loma-aikana, sairauslomapäivillä ei voi siirtää tai korvata menettämiään lomapäiviä.

Matala palkka korkeakoulutetulla alalla, jossa työntekijät monesti ovat myös erittäin tunnollisia, on kuitenkin jonkinlainen ongelma. Uskon, että kaikki varmaankin haluaisivat lapsilleen myös miesopettajia, mutta erityisesti heitä vetävät puoleensa oman alan muut ammatit, joissa palkkaus on houkuttelevampi.

On monia ammatteja, joissa koulutus, vastuu tai työn henkinen tai fyysinen vaativuus eivät ole oikeassa suhteessa palkkaan. Kunnioitan esimerkiksi omaan alaani liittyen perhepäivähoitajia ja lastentarhanopettajia todella paljon. Motivaatio mihin tahansa pienipalkkaiseen työhön tulee varmasti siitä, että työ koetaan mielekkääksi.


7. Tietävätkö opettajat heille annetut lempinimet?

Kyllä he tietävät, vaikka oppilaat eivät sitä aina tajuakaan. Toisaalta usein on niinkin, että oppilaat käyttävät opettajasta muodostunutta lempinimeä ihan opettajan omalla luvalla. Kaikki eivät lempinimeä saa, mikä johtuu joko näppärästä omasta nimestä tai siitä, ettei sen tekemiseen riitä ylimääräistä kiinnostusta. Minua kutsutaan yleisimmin tunnilla opettajaksi tai etunimellä, keskenään oppilaat puhuvat minusta usein sukunimellä.

On hyvin harmillista, että jotkut saavat ikäviä liikanimiä. Olennaisinta on aina se, oli nimi mikä tahansa, millä sävyllä puhutaan ja onko tarkoitus loukata.


8. Mikä saa valitsemaan työpaikaksi yläkoulun?

1. Tilaisuus tai ajautuminen: Jos virkoja on auki, niitä luonnollisesti haetaan työpaikan toivossa - oli kysymyksessä sitten yläkoulu tai lukio, joihin aineenopettajan koulutus on useimmin sopiva. Joku voi vain ajautua yläkouluun töihin ja jäädä sinne, vaikka ensisijaisena toiveena olisi joskus ollutkin lukio tai vaikkapa ammattikoulu.

2. Puhdas halu opettaa yläkouluikäisiä. Siinä on nimittäin puolensa, sillä vaikka osa teineistä on haastavia ja työ siten melkoisesti kärsivällisyyttä vaativaa, siinä on tiettyä rentoutta. Ei pidä vähätellä myöskään tulosvastuuta, joka erilainen kuin vaikkapa lukiossa. Siellä ylioppilaskirjoitukset toimivat jatkuvana mittarina oppilaiden, opettajan ja opetuksen tasosta, kun puolestaan yläkoulussa nuorille täytyy saada päättötodistus. Se on iso juttu tietenkin sekin, mutta väittäisin, että helpommin toteutettavissa kuin ylioppilaslakki.

Joillekin yläkoulu sopii työpaikaksi, monelle ei.


9. Millainen ongelma kännykät ovat tänä päivänä oppitunneilla?

Yläkoulun puolella kännykkäongelma on nykyään huomattava, jos sen sellaiseksi päästää. Jos puhelimia ei kerätä pois oppitunnin alussa, on aivan varmaa, että niistä joudutaan huomauttamaan oppitunnilla vähintään kerran, mutta tavallisesti useamminkin tai useammalle. (Monesti tosin katsekin riittää.) On totta, että kännykkään on kasvettu kiinni, ja paitsi pelaaminen, myös viestien lähettäminen on jatkuvaa. 45 minuuttia ilman puhelinta on joillekin todella vaikeaa.

On opettajasta kiinni, miten hän oppitunneillaan kännykkäasian hoitaa. Jotkut keräävät puhelimet oppitunnin ajaksi ns. kännykkäparkkiin, jotkut ottavat sen pois sen jälkeen, kun näprääminen  häiritsee opetusta tai oppilaan opiskelua. Joidenkin ei tarvitse sanoa koskaan mitään.


10. Paljonko punkkua kuluu pelkästään siksi, ettei v-käyrä nousisi liian korkealle?

Joillakin enemmän, joillakin vähemmän. Harvemmin kuitenkaan koulupäivän aikana.


PS. Opettajainhuoneessa ei ole joka välitunti munkkia ja täytekakkua. Ja vaikka olisikin, monet välitunnit opettaja seisoo joko käytävällä tai ulkona oppilaita valvoen.




lauantai 10. tammikuuta 2015

Hammas hampaasta

Kun lapsilta lähtee maitohampaita, heidän suurimpia riemujaan on paitsi kolo rivistössä todennäköisesti myös aamuinen kolikko tyynyn alla. Vanhemmat (lähinnä äidit) ottavat valokuvia Internetin pullolleen ja kyselevät toisiltaan, montako euroa, yksi vai kaksi, hammaskeijun on sopiva tuoda. Entä onko ensimmäisen ja kolmannen hampaan kohdalla arvonlaskua, tai saako isommasta poskihampaasta vähän enemmän kuin pienestä etuhampaasta?

Minä kysyn jotain muuta: mitä ihmettä tämä Neuvolakäsikirja oikein meinaa? Ilmeisesti tarkoitus ei ole havainnollistaa, miten vinossa suomalaisten hampaat ovat, vaikka siltä tuo painajaismaisen vinttura hammasmyrsky näyttääkin. Tällaiseen kuvaan kuitenkin päädyin, kun etsin tietoa siitä, oliko kymmenvuotiaan ihmisenalun iltamyöhään suusta irronnut hammas jo kertaalleen irti nypätty vai ihan oikeasti vielä maitohammas. Ei sitä koskaan tiedä, mitä poikalapsi saa päähänsä, kun jokin hammas vähän liikkuu.


Sikin sokin sinussa, lauloi jo Neon kakkonenkin.
Kuvalähde: Neuvolakäsikirja, Lapsesi suun terveydenhoito
Mannerheimin Lastensuojeluliitto 1993

Kun tuijotin kuvaa kaksi päivää, ymmärsin siinä olevan puolikkaan suun ja että siellä ne karkeloivat iloisesti, uudet ja vanhat hampaat, maitoiset ja rautaiset. Turkoosit ovat pian lähdössä pois, hei hei, ja valkoiset kärkkyvät pääsyä esiin. Kuvittaja oli päättänyt havainnollistaa tätä riemukasta tapahtumaa, vaikka olen kyllä sitä mieltä, että harvinaisen paska kuva. Piirtäisin itse paremman, jos osaisin.

Eikö teistäkin ole ärsyttävää, kun hammaslääkäri menee kalustoa läpi ja selittää tietoja ylös kirjaavalle hoitajalle, miten ykkönen, kakkonen ja ties mistä poskesta mikäkin on kyseessä ja siihen vielä sitten jotain diagnoosia puolilatinaksi päälle. Kyllä siinä tuntee itsensä tyhmäksi jo pelkästään ne aurinkolasit päässä. (Ajattelin seuraavalla kerralla ottaa omat.) Onhan siinä lajittelujärjestelmässä jokin logiikka, mutta puolustuskyvyttömässä asemassa tupot ja letkut suussaan harvoin ehtii sisäistää kaikkea, kun pääasiassa katselee kattoa, valaisimessa lukevaa tekstiä tai ajattelee kaikkea muuta, kuten esimerkiksi sitä, että missä vaiheessa evoluutiota suomalainenkin hammasrivistö voisi olla aivan automaattisesti suorassa tai että missä vaiheessa sitä samaa evoluutiota hammaskalusto tulisi itkuitta ja kestäisi siinä sitten lopun elämän. Miksi ihmeessä tänä tehokkuutta vaativana aikana kehon pitää nähdä moninkertainen vaiva ja kasvattaa vielä toisetkin hampaat? Mikä ihme siinä on, ettei kerta riitä? Ja olisiko mitenkään liikaa vaadittu, että ne edes tulisivat suorina paikoilleen?

Juu, ei onnistu. Ensin valvotetaan vauvana vanhempia viikkotolkulla yöt rääkyen, käydään välillä terveyskeskuksessa tarkistuttamassa korvat mahdollisen tulehduksen varalta - ja sama homma monta kertaa uudelleen. Sitten menee pari vuotta, jonka jälkeen nypitään kaikki pois ja pusketaan toiset tilalle. Vinoon. (Mikseivät maitohampaat ole koskaan vinossa, kysyn vaan!) No, ei siinä mitään, sanoo hammaslääkäri. Otetaan pari irti, teetetään muotit, pannaan kumilenksut takahampaisiin tilaa tekemään ja kaaret kitalakeen. Tarkistellaan tilannetta ja odotellaan. Pannaan toisenlaiset raudat, kun ensimmäiset eivät tuoneet toivottua lopputulosta. Keskitytään ylähampaisiin ja unohdetaan alahampaat, jotka jäävät sinne siten, miten ovat kasvaneetkin. Hullun hommaa, todellakin. Kerralla vain kunnollinen kalusto suuhun ja sillä selvä, se on säästöä! Ja vielä pieni pyyntö sille evoluutionistipäällikölle: mielellään valkoiset, ei keltaiset. Jos vain saan pyytää.

Jäin kuitenkin miettimään Hammurabin lakia. Eikö puolet siitä toteudu jokaisen kohdalla aivan automaattisesti?


Ps. Sana "hammas" esiintyy tekstissä huomattavan monta kertaa. Etsipä itse sille synonyymi.








maanantai 5. tammikuuta 2015

Kuka vetää ladun hyppyrimäkeen?

Joululomailinpa tuossa Suomen Lapissa, joka nyt ei tosin ihan mitään syvintä Lappia edes ole, mutta täyttää kyllä minulle varsin mainiosti sellaisen määritelmän. Minulle Helsinkikin on rypäs sen lähettyvillä olevia kaupunkeja, Kannus paikkakunta Itä-Suomessa, ja ala-asteella lukiossa havahduin siihen, että Egypti on osa Afrikkaa, ei suinkaan Lähi-itää. Olen ihan varma, ettette tekään kaikkia näitä kompia tiedä, tai sitten vain esitätte ja valehtelette sen, minkä kerkiätte.

Jos minun pitäisi matkustaa Kairoon, kaartaisin koneella edelleen Afrikan oikealle puolelle. Karttapalloa edestäpäin katsoen, ei Suomesta käsin. Siinä tapauksessa pitäisi ajella ensin alaspäin ja  kaartaa sitten loppuvaiheessa vasemmalle. (Olen varma, että joku ymmärtää. Harva, mutta joku.)

Lapissa minua ihmetytti jälleen moni seikka. Yksi oli se, että kyllä siellä vain aina on lunta, vaikkei muualla olisikaan. Toinen oli se, että kauppojen hyllyillä oli paljon tyhjää, vein esimerkiksi tienoon viimeiset kananmunat, ja kolmas se, miten paljon ympärillä puhutaan venäjää ja parkkeerataan autot päin parkkipaikkojen niitä kohtia, joille ei todellakaan voi jättää autoa. Mutta ei kun sinne vaan, koko päiväksi poikittain muiden eteen ja maasturilla vaikka katolle. Neljäs ihmetyksen aiheeni olikin kaikista suurin ja hankalin: Alueella on hyppyrimäki. On yleisesti tiedossa, että hyppyrimäet ovat hyvin jyrkkiä mäkiä, eikä niistä ihan heti uskaltaisi alas hypätä, sillä jo pelkkä alastulorinteen normaalilla ilmeellä katseleminen on vaativa homma - saati, että lähes pystysuoraa rinnettä uskaltaisi lasketella pulkalla. Niin että kysynpä nyt sitten vaan, miten ihmeessä ne tekevät latu-uran siihen itse hyppyrimäkeen? Varmasti on jokin kone olemassa moiseen, mutta kyllä haluaisin sen nähdä. Onko kenties jonkinlainen kauko-ohjattava minilatukone pistetty mäkeä laskemaan ja samaa uraa takaisin tulemaan? Entä, jos menee vähän vinoon tai tulee takaisinpäin eri kohdasta? Kuka siinä tapauksessa vie uudet lumet mäkeen ja tamppaa entiset jäljet pois? Pystyttääkö se mahdollinen latukone ihan itse pienet männynoksat hyppyrinnoukalle ennen kisaa? Olen televisiosta nähnyt, että sellaiset siellä on. Kuka saa valita oksat ja mistä hän käy ne saksimassa? Kaupungin metsästäkö vai omasta?

Minä kysyn vaan.

Kysyn vain sitäkin, että jos ladun tekee jonkinlainen latukone, kuka sen uran veti ennen vanhaan ja vanhoina hyvinä aikoina? Siitä vaan arvalla, kuka hyppää ensimmäisenä, vai? Hirveä vastuu, sillä jos vähän horjahtaa, niin kaikki vetävät nokalle samaa reittiä, yhtä haparoiden ja kaatuakin voivat. Vai oliko erikseen nimetty laduntekijä, jolle solmittiin köysi vyötäisille, annettiin hitaasti narua nokalle asti ja vedettiin sitten varovasti samaa reittiä takaisin? Oliko tällä kaverilla ne koristeoksat takataskussa? Ellei ollut, kuka sai ensimmäisenä luvan laittaa koristeita ponnistuspaikalle? Eivät ne ainakaan mitään merkkejä ole, sillä olisihan se kummallista, ettei muka huomaisi, milloin mäki loppuu jalkojen alla.

Kyllä häiritsevät tällaiset asiat kovasti. Sekin, että millaisella koulutuksella noihin hommiin pääsee? Ja mitä tekee latumies kesällä? Onko lomautettuna?



En hyppäisi enkä vetäisi latua.






sunnuntai 28. joulukuuta 2014

Äkkiä silmät kiinni!

Meillä on ystävieni kanssa usein syvällisiä ja osittain hyvin tieteellisiäkin keskusteluja. Viimeisin melko ajatuksia herättävä pohdinta käytiin jouluaamuna kahvikupillisen ja parin kinkkuvoileivän äärellä, vaikka juuri edellisenä iltana olimme vannoneet, ettei sen ruokailun jälkeen ole enää ikinä nälkä, sillä ei vain voisi olla. Kumoutuipa jälleen sekin olettamus, joskaan kerta ei ollut ensimmäinen.

Sisareni alkoi miettiä, miten hölmö onkaan ihmisen näköaisti ja koko näkeminen ylipäätään: kun katsomme jotain esinettä, tai mitä nyt ikinä katselemmekaan, vaikkapa uutislähetystä televisiosta tai aikakauslehteä parturintuolissa, kuva piirtyy silmämme verkkokalvoille. Kyllä. Varma tieto, näin olen minäkin biologian tunnilla jo ajat sitten oppinut, ja opettajani oli viisas mies. Tästä pääsimme kuitenkin nopeasti hirvittävään ongelmaan: miksi ihmeessä kuva piirtyy verkkokalvolle väärinpäin, ja aivot sitten, tittidii ja tuosta noin vaan huvikseen, kääntävät kuvan meille oikeinpäin? Mitä ihmettä?

Miten voi olla, ettei evoluutio ole aikojen saatossa pystynyt karsimaan moista täysin turhaa välioperaatiota pois? Ehdottomasti tärkeämpi hoidettava asia tämä nyt on kuin vaikkapa jokin umpisuoli tai häntäluu, sillä ajatelkaa nyt aivoparkoja, kun luette tätäkin tekstiä itse asiassa periaatteessa alunperin ylösalaisin. Tai minua, joka siis oikeastaan kirjoittaa muka oikeinpäin olevia kirjaimia, mutta jotka ovat siinä välissä käyneet kääntymässä silmissä väärinpäin, ennen kuin ovat ilmestyneet oikeinpäin ruudulle. Tällä hetkellä te siis luette tätä tekstiä oikeinpäin, mutta kuulkaa:  pikemminkin asia on niin, että sen kummempia ajattelematta luulette lukevanne minun oikeinpäin kirjoittamiani sanoja oikeinpäin, vaikka tämän kaiken välissä aivonne ovat tehneet mielettömästi täysin hullua ja turhaa työtä siinä, että ne ovat kääntäneet joka kirjaimen, tavun ja sanan toisinpäin. Alkaako kuulostaa siltä, että sekoaahan tässä nyt ja tipahtaa kärryiltä ja että äkkiä katse jonnekin muualle, vaikka taululla olevan seinään tai työhuoneen ikkunasta avautuvaan maisemaan, jossa lumihiutaleet tipahtelevat taivaalta ja puun oksat heiluvat tuulessa?

Niinpä. Montako miljoonaa kertaa ne pikku reseptorit ja sauvasolut ja mitä kaikkia tärkeitä kalvoja siellä silmässä nyt onkaan välittävät aivoille ihan vain piruuttaan kaiken väärinpäin? Voi olla varma, että aivoja ottaa päähän: kyllä on ympäriinsä leijuvan räntäsateen oikeinpäin hoitamisessa ihan pirusti hommaa. Kääntäkää jo äkkiä katse pois sieltä takapihaltanne, katselkaa vaikkapa valkoista seinää välillä ja mieluusti koko loppuilta.

Ainahan voi toki laittaa myös silmät kiinni, mutta kas, sitten aletaan kääntää mieli- ja unikuvia. Ei ole ihme, että ihmiset väsyvät ja masentuvat, jos pelkässä silmien lepuuttamisessa tai muka rentouttavassa television katselemisessa on niin hirveästi hommaa. Sitä ei edes kannata alkaa miettiä, miten kuvan käy, kun seisoo käsillään tai roikkuu rekkitangolla. Hulluksi tulee helpommallakin.




keskiviikko 24. joulukuuta 2014

Koulujoulukalenterin luukut 22 - 24

22.12.2014

Olin opettanut oppilaille verbejä ja yrittänyt saada kaaliin myös sen, mikä on verbin 1. infinitiivi eli perusmuoto. Olin antanut paljon esimerkkejä (istua, kirjoittaa, maistua), sillä muutama väitti jatkuvasti, että ne menisivät yksikön 3. persoonassa (istuu, kirjoittaa, maistuu). Erääseen kysymykseen vastauksena oli kuitenkin substantiivi "takuu". 
- Hyvä, oikein! kehuin, mutta siitäkös toinen oppilas hermostui. 
- Juurihan sä sanoit, että se ei ole mikään "takuu". Sen pitäisi olla "takua"! korjasi hän kovaan ääneen.

Niin. No.


23.12.2014

Kuulin sivusta, kun kaksi tyttö- ja poikaoppilastani kinastelivat yhteistä askarteluaan tehdessään jostain, eikä ratkaisua ilmeisesti meinannut syntyä.
- Kyllä nyt on niiiiin menkkaa, totesi poika tytölle.


24.12.2014

Sokerina pohjalla ja pisteenä i:n päällä: aina se, joka laukaisee tahattoman vitsin, ei ole oppilas. Näin kävi tässä joulukuussa kollegalleni, joka on, niin kuin opettajat keskimäärin ovat, hyvätapainen ja herttainen.

Luokka oli levoton, ja yleensä uhkailu, lahjonta tai kiristäminen toimivat. Elleivät yksin, niin yhdistelmänä. Katseltuaan touhua jonkin aikaa opettaja ajatteli sanovansa oppilaille, että lähtee ihan pian muokkaamaan joulutodistuksen käytösnumeroita. Kun hän ei kuitenkaan väsyneenä osannut nopeasti päättää, miten asian sanoisi, tuli numeroiden uudelleen rustaamisen tai rukkaamisen, muuttamisen ja muuntamisen nopeasta kombinaatiosta ehkä hieman harhaanjohtava:

- Pian minä kyllä lähden runkkaamaan käytösnumeroitanne! uhkasi opettaja oppilaiden hämmästykseksi.

Että runkuti, runkuti vaan. Näihin kauniisiin ja idyllisiin ajatuksiin loppuu Ässän koulujoulukalenteri 2014. Voikaa hyvin ja tulkaa paksuiksi!




sunnuntai 21. joulukuuta 2014

Koulujoulukalenterin luukut 15 - 21

15.15.2014

Oppilas tuli luokkaan, eikä päivä ollut ollut siihen asti mieluinen: koulu oli paskaa, ja opettajatkin olivat (melkein kaikki) paskoja. Luokkakaveri kommentoi kyllästyneenä:
- Älä nyt aina jaksa valittaa. Käy vaikka paskalla, se helpottaa.
- No ei kuule paskata, vastasi elämän murjoma siihen ja istui paikalleen.
- Tästä ei siis tule lasta eikä paskaa, totesi kolmas oppilas kaivaessaan kirjoja repustaan.


16.12.2014

Voisivathan laulut mennä oikeastaan näinkin, tuumivat muutaman vuoden takaiset seitsemäsluokkalaiset annettuani heille valtaa muuttaa tuttuja säkeitä:

- Koulu on taas, koulu on taas, kattilat täynnä puuroo. (Lauletaan useammin kuin kerran vuodessa.)
- Ei itkeä saa, ei meluta saa, reksi voi tulla ikkunan taa. (Kerran ikkunan takana kopistettiin, mutta se ei ollut reksi. Se oli välitunnin aikana eksynyt oppilas, sillä välillä koulunmäellä on hyvin sumuista.)
- Oppilas kouluaamuna: Koulu on, loputon oppilaani sinä, onneton. (Totta! Aamuja! Hajotkaa!)
- Hiljaa, hiljaa, koulun kellot kajahtaa./Kautta avaruuksien, kuuluu kaiku riemuinen. (Ilmeisesti seuraavalla tunnilla olisi äidinkieltä.)
- Koska meillä on koulu, kouluarki lapsien, kyllä rasittaa joulu, aika pyhäpäivien. (Tälle oppilaalle kymppi. Koulunkäynti on ihanaa, eikä sitä pidä lomilla katkaiseman.)



17.12.2014

Oppilailla oli ollut maantiedon koe, ja he saapuivat kinkkisen koitoksen jälkeen kaikkensa antaneina yksitellen viimeiselle tunnille. Koekysymykset puhuttivat kovasti, emmekä aloittaneet tuntia kunnolla, ennen kuin viimeinenkin kokeentekijä saapui käytävän toiselta puolelta.

Tällä oppilaalla otti erityisen koville. Hän heitti reppunsa vihaisena pulpettiaan kohti ja huusi ärsyyntyneenä:
- Joo, ei yhtään vaikeampaa karttatehtävää voinut tehdä! Mistä v*****a mä olisin voinut tietää, missä on Ahvenanmaa! 

Jäimme hiljaisiksi.



18.12.2014

Tämä on vanha juttu, jonka kollegani kertoi ja joka jaksaa naurattaa minua ilmeisesti hamaan loppuun saakka. Kaikkihan muistavat, että kokeessa kirjoitetaan ensimmäiselle viivalle yläreunaan 
Nimi ja luokka: _____________________.
Sen jälkeen kokeessa on usein kohta
Nähnyt:_____________________, johon toivotaan kotiväen allekirjoitusta. 

Erään kerran oppilas oli biologian kokeessa panostanut aivan erityisesti ja täydentänyt jälkimmäisenkin viivan jo valmiiksi.

Nähnyt: kettuja, jäniksiä ja pöllöjä. 

Kyllä oli niin hyvä vastaus, että minä olisin antanut ehdottomasti lisäpisteitä.



19.12.2014

Kansanperinteitä käsitellessämme yhdeksäsluokkalaiset kisailivat arvoituksissa, sananlaskuissa ja muissa visaisissa tehtävissä tytöt vs. pojat -joukkueissa. Eräänä vuonna ensimmäisenä tehtävänä oli keksiä itse jokin arvoitus, ja sellainenhan tuli suoraan ympäröivästä koulumaailmastamme:
- Mikä on sininen puussa?
- Rehtori talvella ilman pipoa.
Toruin oppilaita hieman epäsopivasta vitsailusta, vaikka hoksaavaisiahan he olivat olleet. Rehtorimme on kalju.



20.12.2014

Oppilailta pääsee aina joskus harvoin oppitunnilla pieru. Kerran näin sattui koetilanteessa, mikä on luonnollisesti pierutilanteista noloin, sillä tunnelma on keskittynyt ja hiljainen. Yllättävää kyllä, juuri kukaan ei edes kulmakarvaansa nostanut, vaan kynät jatkoivat sauhuamista. Viimeistä koetehtävää tarkistaessani kuitenkin huomasin, että täysin noteeraamatta asia ei ollut jäänyt. 

Tehtävässä piti muodostaa erilaisia virkkeitä, ja pieraisijan edessä istuva oppilas oli ottanut inspiraationsa lähteeksi yllättävän tapahtuman. (Esimerkeissä oppilaan nimi muutettu):

1. PL
Laurilta pääsi paukku.
2. KL + PL
Koska Lauri pieraisi, opettaja kummastui.
3. PL + KSL
En tiedä, mitä muut ajattelivat.
4. PL + RL
Prinsessat eivät koskaan piereskele, mikä on vähän kummallista.

Olen samaa mieltä. Prinsessat ja hienot naiset eivät piereskele. Ainakaan kovin paljon.



21.12.2014

Sanalistauspelin tuoksinnassa mietitytti jälleen. Aiheena oli ollut listata sarvipäisiä eläimiä, ja pisteitä sai aina niistä vastauksista, jotka olivat oikein ja joita muut eivät olleet keksineet omaan paperiinsa. Sarvipäistä oli saatu kasaan jo kaikki tavallisimmat, mutta vielä oli eräässä jäljellä oinas. Monen suusta kuului pettynyt huokaus, sillä pelissä edelliselläkin kerralla menestynyt oppilas oli jälleen saamassa pisteen. Yksi oppilas kuitenkin tuhahti, pyöritteli silmiään ja kyseenalaisti vastauksen kovaan ääneen:
- Tyhymä! Ei oinas oo mikään eläin, se on se horoskooppimerkki!








maanantai 15. joulukuuta 2014

Koulujoulukalenterin luukut 8 - 14

8.12.2014

- Se on nyt, opettaja, sillä tavalla, että tällä tunnilla ei tehdä mitään. Näin ollaan tässä porukalla ajateltu, koska äsken oli niin rankka koetunti, että me kyllä jakseta enää mitään kouluhommia.
- Vai sillä tavalla olette ajatelleet. No sittenhän me ei tehdä mitään, sillä saan minä palkkaa siitäkin, että vain istun tässä tunnin paikoillani ja selailen vaikka nettiä. 
- Ai, mitä? heräsi luokka. - Saat rahaa siitä, ettet tee mitään? Ei se nyt kyllä käy päinsä. Alapa äkkiä opettaa jotakin tärkeää!


9.12.2014

Kirjoitimme vuosia sitten kirjeitä, aihetta en enää muista. Päädyimme keskustelemaan siitä, mitä kirjeen perään laitettava P.S. oikein tarkoittaa. Latinasta kukaan ei ollut luonnollisesti koskaan kuullutkaan, mutta eipä sitä sitten enää tarvittukaan, kun erään pään päällä syttyi lamppu: 
- Nyt minä tiedän! Se tulee sanasta PERÄSANAT. 

Niinpä. Perässä olevat sanat, todellakin! Taas lupasin kympin äidinkielestä.


10.12.2014

Oppilaita ne ovat pienet partiolaisetkin. Istuimme iltanuotiolla, ja sudenpennut kyselivät innoissaan meiltä vetäjiltä vitsiarvoituksia. Menimme läpi niin vanhat kunnon Pikku-Kallet kuin hyvin kinkkisetkin arvoitukset, joihin kaikkiin ei enää aikuisen logiikka edes riittänyt. Yhteen kuitenkin toinen meistä vetäjistä keksi vastauksen välittömästi:
- Miksikä kutsutaan keijukaista, joka ei ole koskaan peseytynyt?
- Paskakärpäseksi! kuului huuto kuin tykin suusta. 

Vastaus oli väärä, vaikka meidän mielestämme tuhannen kertaa parempi kuin lasten tarjoama oikea vastaus. En edes enää muista, mikä se oli. Ei ainakaan Hieskeiju, jota minä ajattelin.


11.12.2014

- Ollaanko me, ope, sun mielestä oltu nyt paremmin kuin seiskaluokalla? kuuluu kehuja kaipaavan ääni takapulpetista.
- Joo-o, kyllähän teistä itse asiassa kehitys suorastaan huokuu tänne asti, vastaan pilke silmäkulmassa, sillä kysyjä oli muutama minuutti sitten irrottanut ikkunaverhoista alakäänteen painon ja piilottanut edessä istuvan pyyhekumin kirjahyllyyn. 
- Ei kun ihan oikeasti! Sano nyt, ollaanko me fiksumpia?
- No tuota noin. Hmm. Ette.

Koulumaailma on karu ja aiheuttaa traumoja.


12.12.2014 PUOLIVÄLIN KUNNIAKSI TUPLALUUKKU

Seitsemäsluokkalaisten äidinkielen kokeessa kysyttiin lämmittelyksi verbin aikamuotoja. Kaikki eivät niitä juuri sillä hetkellä muistaneet, sillä eihän sitä nyt aina voi onnistua. Olen kuitenkin opastanut, että on parempi yrittää jotain, kuin jättää vastaamatta. Yritystä olikin:
- Verbin aikamuodot ovat aamu, päivä, iltapäivä ja ilta.


12.12.2014

- Mitä järkeä tässä on? kysyi oppilas, joka kyseenalaisti koko äidinkielen opetussisällön. – Olisi paljon järkevämpää, että olisi vaikka englantia.
- No sitä sä nyt et ainakaan osaa, lohkaisi joku saman tien.


13.13.2014 TUPLALUUKKU MUUTEN VAAN

Harjoittelimme verbin potentiaalimuotoa, joka on oppilaille aina ensin pienoinen järkytys, sillä mitään niin hullua he eivät ikinä ole kuulleet. Yritin havainnollistaa vaikeaa asiaa esimerkillä:
- Ajatelkaa, että Paavo on ollut hammaslääkärissä ja kolkuttelee nyt tuolla oven takana. (Oikean tunnelman löytämiseksi naputtelin samalla pöydänkanteen.) - Mikä on se sana, jota voisitte käyttää, kun mietitte, että ovella todennäköisesti on Paavo, mutta ihan varmoja siitä ei voida olla?
Luokan valtasi syvä hiljaisuus. Kenelläkään ei ollut mitään hajua siitä, mitä yritin selittää. Yritin uudelleen:
- Miettikäähän nyt. Paavo on ehkä tuolla. Miten sen voisi sanoa toisella tavalla? Siellä *piip* Paavo.
Käsi nousee.
- Suattaapi olla.



13.12.2014

Oppilaita vaivasi suuresti seuraavalla tunnilla oleva ruotsin sanakoe, ja annoin lopputunnista viisi minuuttia aikaa kerrata taivutuksia. Seuraavana päivänä ruotsinopettaja lähestyi minua paperipinon kanssa naurua pidätellen ja esitteli en-sukuisen serkku-sanan uskomattomia taivutuksia:
kusin, kusit, kusi, kussut
kusin, kusinen, kusinet, kusinette

Meneehän noissa nyt sekaisin, härregud.



14.12.2014

- Ope, ettekö olekin täällä vain rahan takia? kysyi oppilas minulta kerran.
- Kyllä, ilman muuta.
- Paljonko te oikein tienaatte? jatkoi oppilas utelua, ja koska kaikki muutkin näyttivät janoavan tietoa, aloin selittää oppilaille opettajien palkanmaksun ja taulukkopalkan perusteita.

Selityksen päätteeksi pyysin oppilaita arvaamaan, paljonko opettajan palkka noin suurin piirtein mahtaa olla. Arviot vaihtelivat tonnista viiteen tonniin. Noin parin tonnin arvio sai eniten kannatusta, mutta se ei kaikkia miellyttänyt:
- Ei varmana ole vain kahta tonnia. Kukaan ei olisi meidän kanssa joka päivä niin halvalla!




sunnuntai 7. joulukuuta 2014

Koulujoulukalenterin luukut 1 - 7

Ässän käkenä -joulukalenteri tosielämän koululaissutkauksineen avautuu Facebook-sivuillani joka päivä aamuseitsemältä. Tässä ensimmäisen viikon anti.

1.12.2014

Vein kerran joulukuussa omalle luokalleni elokuvatuntia varten yllätykseksi eväitä. Tarjolla oli sipsiä, dippikastiketta, karkkeja ja mehua. Lorottelin tiivisteeseen summanmutikassa vettä, ja hieman laimeaahan siitä sitten tuli.
- Kyllä tämä varmasti köyhälle maistuisi, lohkaisi joku, arvatenkin takarivistä.

2.12.2014

Luokkani ikkunassa ei ole joulukynttelikköä, sillä minulla ei ole ikkunalautaa, lähimaillakaan ei ole pistorasiaa, eikä lasiin teipattu punajalkainen valosarjakaan näyttäisi jatkoroikkineen mitenkään erityisen aistikkaalta. Voivottelin asiaa luokassa. 
- Kyntteliköilläkö ne yrittävät tämän tunnelman pelastaa? kuului oppilas tiedustelevan vieruskaveriltaan.

3.12.2014

Ainekirjoitustunnilla joitakin askarruttavat asiat enemmän kuin toisia ja osa kaipaakin jatkuvasti vahvistusta sananvalinnoilleen. Eräs oppilas oli viitannut tunnilla jo useamman kerran, mutta taas kaivattiin apua:
- Ope, miten kirjoitetaan ”poskiontelo”?
Katsoin kummastuneena oppilaaseen, minua ja muitakin hymyilytti vähän.
- No, olisiko vaikka että ”poskiontelo”?
- En minä nyt sitä tarkoita, huoahti oppilas. - Kirjoitetaanko poskiontelo isolla vai pienellä?
- Pienellä.
- Ja yhteen vai erikseen?
Tuskastunut luokkakaveri vieressä kääntyi opastamaan vastausta etsivää:
- Kuule kirjoita nyt siihen äkkiä, että olit kipeä. K-i-p-e-ä. Yhteen!

4.12.2014

Pelasimme tunnilla sanalistauspeliä, jossa nopeus ja mielikuvitus ovat valttia. Aiheena oli keksiä sanoja, jotka loppuvat tavuun -tus. Sen mikä, ensimmäisenä tulee mieleen, kielsin. Seuraavaksi erään oppilaan mieleen tulikin sitten, Etelä-Pohjanmaalla kun ollaan, jotain samansuuntaista.
- Ristus! huusi innokas pelaaja takapulpetista. 
Voihan toki olla, että lähestymistapa näin joulun alla oli uskonnollinen.

5.12.2014

Tänään tervehdin teitä kuvalla, jonka olen ottanut välituntivalvonnassani. Niin kuin näkyy, koulumme on mukana Liikkuva koulu -hankkeessa. (Kuvan julkaisemiseen on näiden päättömien oppilaiden lupa.)





6.12.2014

Koulumme pihamaalta on lähdetty sotimaan, ja alueelle onkin pystytetty siitä kertova iso muistomerkkikivi. Kerran muistomerkkiä nojaamaan oli asetettu mopedi, jonka omistaja haettiin siirtämään menopelinsä välittömästi sille osoitetulle paikalle.
- Ajattelin vain, että jos lähtö taas tulee, pääsee nopeammin liikkeelle, perusteli isänmaallinen oppilas moponsa sijoittamista.

7.12.2014

Kun joskus kyselin, olivatko oppilaat seuranneet televisiosta itsenäisyyspäivän juhlavastaanottoa, eräs poika kiteytti perheensä Linnan juhla -tradition tyhjentävästi:  
- Kyllä se on niin, että äiti saa siinä vain yhden syyn lisää ostaa juustoja punaviinin kanssa.