tiistai 19. elokuuta 2014

Nakkivene imee vettä

Koulussa kuulee kaikenlaista, välillä jopa jankutukseen ja kyllästymiseen saakka. Korokkeella ovat olleet esimerkiksi Osama bin Laden, Seppo Taalasmaa, Timo Soini ja yhtenä uusimmista nakkivene. Kyllä. Nakkivene. Jos viimeisimmän kohdalla lyö aivoissa tyhjää, voi katsoa YouTubesta videon, joka selventää nakkiveneen etymologiaa ja avaa nuorten nykyistä sielunelämää.




Kun nakkivene toistui eilen keskusteluissa useamman kuin kymmenen kertaa, se jäi yllättäen mieleeni pyörimään koko loppupäiväksi. Onhan se toki aika hauska sana, jos on tosi väsynyt ja hokee sitä vaikka opettajainhuoneessa koko välitunnin putkeen. On siinä rehtorilla ihmettelemistä, kun menee ja demonstroi nuoria ja vastaa hänen kaikkiin kysymyksiinsä olkapäitä kohottaen sanalla nakkivene.

- No, millainen lehtori Ässän päivä on ollut?
- Nakkivene.
- ? Jaahas, mikäs sinulla nyt on?
- Nakkivene.
- Nyt en ymmärrä yhtään. Mikä tämä juttu on?
- Nakkivene.

Pitääpä itse asiassa käyttää heti huomenna. Laitan myös oppilaat opettelemaan eilisen kunniaksi kirjoittamani korkealaatuisen, osittain rimmaavan runon ulkoa ja lausumaan sen luokan edessä päällä seisoen. Jos oikein onnellisesti käy, varhennettu syysloma alkaa samantien!


Nakkivene imee vettä

Oppilaita pakoon
soudan Hankoon
nakkiveneellä
itse tehdyllä
hyvin täytetyllä.

Olin vankina luokassa
ja opettajainhuoneessa.
Oppilaat valitti,
en jaksanut, rasitti.
Aloin parkuu
et tahdon karkuun.

Niinpä Hankoon,
oppilaita pakoon 
soudan Hankoon.
Nakki mastoon!
Joo, mä oon sun ope
vastuuton.

Pullein purjein
nakkisämpylällä kaikin maustein
livun merellä
ulapalla tyynellä
hyvällä mielellä.

Vedestä tulee aaltoinen.
Tahtoisin oluen,
mut ei, en saa!
Mä olen kapteeni
ja katseen luon eteeni.
Keikkuu jo venheeni.

Oppilaita pakoon
soudan Hankoon
nakkiveneellä
epäterveellisellä 
vehnäsämpylällä. 

Pian pohja turpoaa
ja vene uppoaa.
Ei, ei saa
sinappi liueta
ketsuppi karata
ja vettä liata.

Aallot lyövät,
veneeni syövät.
Kaikilla voimilla
kellun mä nakilla,
peruutan takaisin pakilla.

Nakkia nakersin
ja sillä peruutin
koulun pihalle
parkkiruudulle
tutulle paikalle.

Hankoon
oppilaita pakoon 
yritin soutaa Hankoon.
Nostan maljan nakkiveneelle
vettä imeneelle
pohjaan uponneelle.



7 kommenttia:

  1. Pitääkö susta ja teidän oppilaistanne olla huolestunut? :D:D

    VastaaPoista
  2. Nakkivene on ihan bygones.
    Nykyään on ebin olla kegge pykes!
    Tai ainakin niin teinit on mua infonneet ;)

    Toivottavasti et nyt kuitenkaan ragee, jos mä vahingossa servasin sut ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. :D

      Kyllä meillä joillekin on nakkivene tärkeä vieläkin. Voi raukkoja.

      Poista
  3. Siis miten mä en nyt vieläkään tajua? Mistä se nakkivene oikein tulee? Mikä tää juttu on?

    VastaaPoista